Παρασκευή 26 Φεβρουαρίου 2010

Print this post

Η ΠΡΟΣΩΠΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

Δείτε τι μου έστειλε ο nispell. Είναι φοβερό. Απολαύστε και τα δύο videos που υπάρχουν στο τέλος της ανάρτησης.
Στη μακρινή Βενεζουέλα εδώ και 30-τόσα χρόνια ξεκίνησε ένα φιλόδοξο πρόγραμμα, το El Sistema (Fundación del Estado para el Sistema Nacional de las Orquestas Juveniles e Infantiles de Venezuela). Ένας ντόπιος μουσικός, ο Χοσέ Αμπρέου, βάλθηκε να μαζέψει παιδάκια στις πιο φτωχές, τις πιο απομακρυσμένες περιοχές, τις πιο βουτηγμένες στο έγκλημα και στο πάρε-δώσε των ναρκωτικών, και να τα κάνει μουσικούς. Το πράγμα προχώρησε σιγά-σιγά, χωρίς λεφτά και άρχισε να αποδίδει καρπούς. Πέρασαν τα χρόνια, 250.000 (!) παιδάκια έμαθαν μουσική, και άρχισαν να φτιάχνονται σχολικές ορχήστρες. Οι ορχήστρες σε όλη τη χώρα ξεπέρασαν τις 100 και από αυτές οι 90 είναι συμφωνικές (ξανα-!). Οι καλύτεροι από αυτούς τους νεαρούς μουσικούς μαζεύονται σε κεντρικές ορχήστρες, με κορυφή την Ορχήστρα Σιμόν Μπολιβάρ, που αυτή την εποχή διευθύνει άλλο ένα προϊόν del Sistema, ο 28χρονος (ξανα-!) μαέστρος Γουστάβο Ντουνταμέλ, που είναι επίσης εδώ και λίγους μήνες ο νέος μαέστρος της Φιλαρμονικής του Λος Άντζελες !).
Έκαναν τουρνέ οι Βενεζουελάνοι πιτσιρικάδες με τον πιτσιρικά μαέστρο τους και παίξανε και στο Σάλτσμπουργκ. Μάλλον καλά θα έπαιξαν, γιατί οι απαιτητικοί Σαλτσμπουργκαίοι ζήτησαν και ανκόρ. Ξεκίνησε το ανκόρ με ένα ταρατατζούμ κάπως οικείο και με την πρώτη φράση των εγχόρδων οι Σαλτσμπουργκαίοι αναγνώρισαν το κομμάτι και χειροκρότησαν. Μάλλον δεν περίμεναν ότι οι Ινδιάνοι πιτσιρικάδες θα τολμούσαν να παίξουν Στράους και μάλιστα στην Αυστρία. Και κάνει zoom-out η κάμερα και θολώνει ο νους. Πρόκειται για ΜΕΓΑΛΗ ορχήστρα, διπλή, καμμιά διακοσαριά άτομα. Και παίζουν καλά οι άτιμοι: http://www.youtube.com/watch?v=zKIChxFCGn4


Συνεπώς ενδιαφερόμεθα, διαβάζουμε, ψάχνουμε. Και βρίσκουμε ένα βιντεάκι από μία απονομή, με τους Ινδιάνους live από το Καράκας. Μόνο που δεν είναι οι ΣιμονΜπολιβάροι που είναι πιτσιρικάδες μεν, αλλά γύρω στα 20-25. Είναι οι από κάτω τους, αυτοί που πάνε ακόμα σχολείο. Η Ορχήστρα "Τερέσα Καρρένιο", έτσι τους λένε. Παιδάκια μικρά, μερικά εμφανώς αμούστακα. Ξεκινούν με Σοστακόβιτς, από τη 10η Συμφωνία το 2ο μέρος, που οι ειδικοί λένε ότι είναι ένα αποτρόπαιο μουσικό πορτραίτο του Στάλιν. Είναι ένα κομμάτι πολύ γρήγορο, βίαιο, άγριο, με εξαιρετικά απαιτητικά περάσματα, ειδικά για τα πνευστά, και ειδικότερα για τα ξύλινα, με πανδύσκολο ανσάμπλ. Τα μαθητούδια είναι ντυμένα με τα καθημερινά τους ρούχα, τα τζην τους τα σκισμένα, τα χαϊμαλιά τους, ό,τι φοράνε τα παιδιά σήμερα. Και παίζουν ηρωικά, ούτε μία νότα δεν φεύγει. Χειροκροτήματα, περνάμε στο επόμενο κομμάτι, έναν (άγνωστό μου) Χορό ενός (αγνώστου μου) συνθέτη από το Μεξικό, ονόματι Αρτούρο Μάρκες. Τα Ινδιανάκια έχουν αλλάξει στο μεταξύ, έχουν φορέσει τη φόρμα της Εθνικής τους ομάδας, της Εθνικής Βενεζουέλας. Το κομμάτι είναι εξαιρετικό, με τη ρυθμική αγωγή που θα περίμενε κανείς από έναν χορό λατινοαμερικάνικο να ξεπροβάλλει καθώς η μουσική προχωρεί και τα παιδάκια παίζουν με ορμή.
Μπαίνουμε στο τελευταίο θέμα του χορού και καθώς η κάμερα απλώνει, συνειδητοποιείς ότι βλέπεις πάλι μια μεγάλη ορχήστρα, ίσως να μη φτάνει τα 200 άτομα των Μπολιβάρων, αλλά τα 150 τα ζυγώνει σίγουρα. Μα πώς παίζουν τόσο καλά, τόσα πολλά άτομα μαζί? Το κομμάτι κορυφώνεται και τα παιδάκια σείονται, τα δοξάρια δάσος ολόκληρο πηγαινοέρχονται σαν να τα δέρνει καταιγίδα κι όμως ούτε μισή νότα δεν ξεφεύγει ποτέ και να, φτάνουν τα τελευταία μέτρα και τα παιδάκια σηκώνονται όρθια και τελειώνουν το κομμάτι παίζοντας και χορεύοντας μαζί: http://www.youtube.com/watch?v=amSqQ5XNaGE

Το κατά κεφαλήν εισόδημα της Βενεζουέλας είναι το μισό από της χώρας των
σκατάδων, που επί πλέον έχει χρεωκοπήσει.





buzz it!

9 σχόλια:

  1. Το έχω δεί, πανέμορφο! Κάπως έτσι γίνεται και στην Κέρκυρα όπου υπάρχουν πάνω από 70 φιλαρμονικές υψηλού επιπέδου, στις οποίες πηγαίνουν εκατοντάδες παιδιά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. @ΟΙ ΑΘΛΙΟΙ όταν το είδα έπαθα πλάκα με το ταλέντο και το αποτέλεσμα των προσπαθειών τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Δες κι αυτό που σχετίζει το παραπάνω με την Ελλάδα: http://36dimotiko.blogspot.com/2010/02/blog-post_20.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Τι να πω γι' αυτα τα παιδια? Ενα μπραβο νομιζω δεν φτανει.
    Αληθεια, στα 40 τους, τι θα παιζουν?
    ΕΥΓΕ!!!

    Οσο για τον μαεστρο Χοσέ Αμπρέου, μακαρι να παραδειγματιστουν και αλλοι απο αυτον τον Ανθρωπο με "Α" κεφαλαιο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. @ΓΙΑΝΝΗΣΒΕΡ Προφανώς λάβαμε το ίδιο mail. Το κομμάτι για την Ελλάδα δεν το έβαλα σκοπίμως. Είναι θλιβερό και όλοι γνωρίζουμε τα χάλια μας.
    @fotis Μιλάμε για πραγματικά ταλέντα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Τελικά, αν υπάρχει όρεξη και μεράκι, όλες οι δυσκολίες αντιμετωπίζονται!
    Πιστεύω πως και οι Έλληνες, μόλις πιάσουμε πάτο, θ' αρχίσουμε να ξαναβγάζουμε στην επιφάνεια τα καλά στοιχεία του χαρακτήρα μας.
    Αυτά που εδώ και τρεις δεκαετίες έχουν εξαφανιστεί κάτω απ' τους τόνους του καταναλωτισμού μας και του δόγματος "ρετιρέ-αμάξι-εξοχικό-σκάφος-ξέκωλα"...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. @Ασκαρδαμυκτί Αν χρειάζεται να πιάσουμε πάτο για να βγάλουμε τον καλό μας εαυτό ας πάει το παλιάμπελο. Πάντως για τις 3 τελευταίες δεκαετίες που αναφέρεσαι έχεις απόλυτο δίκιο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Δεν είναι εκπληκτικό;

    Τα είδα πριν λίγες ημέρες σε blog φίλης.

    Συγκίνηση, θαυμασμός, ζήλεια λιγάκι :-)

    Καλό Σ/Κ Δημήτρη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. @Βάσσια Καλημέρα και καλό ΣουΚου. Προσωπικά το βρήκα συναρπαστικό τόσο στο μουσικό κομμάτι όσο και στην ιστορία και προσπάθεια του μαέστρου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΕΣΥ ΤΙ ΛΕΣ;